به طور معمول برای تجهیز کردن سالن همایش به این گونه سوال ها بر می خورید که چگونه می توان یک سالن همایش را تجهیز کرد؟ از مهم ترین نکاتی که در تجهیز کردن سالن همایش باید به آن توجه نمود، به چه چیزهایی می توان اشاره کرد؟ توجه و اهمیت دادن به موضوع صدا چه تاثیراتی در تجهیز سالن همایش دارد؟ برای روند تجهیز کردن یک سالن همایش چه چیزهایی تاثیرگذارند؟
برای داشتن یک سالن همایش خوب و مناسب در ابتدا باید برنامه ریزی داشت و با پاسخ دادن به سوالاتی که مطرح کردیم می توانید در فکر ساختن و ایجاد یک فضا به عنوان سالن همایش باشید.
به هر حال شما در ابتدای کار به مشکلات و سوالاتی بر خواهید خورد که امروز بچه های تحریریه شرکت مبلمان اداری آدینا تصمیم دارند تا با شما خوانندگان عزیز در مورد موضوع تجهیز سالن همایش، مواردی را به اشتراک بگذارند.
بیشتر بخوانید " تجهیز سالن همایش | همه نکات اساسی که باید در مورد طراحی یک سالن همایش بدانید "
برای داشتن درک دقیق از همه چیز بهترین کار این است که به گذشته برگردید و چیزهایی را که برای رسیدن به بهترین نتایج، لازم و ضروری است را در نظر بگیرید.
در این مقاله به سه جزء کلیدی، برای داشتن طراحی مناسب سالن همایش اشاره خواهیم کرد.
تجهیز کردن یک سالن همایش به معنی داشتن یک فضای اختصاصی برای موسیقی، فیلم، همایش و کنفرانس است.
به طور معمول همه ما در بسیاری از زمان ها و جهات مختلف، زندگی های متفاوتی داریم.
اگر طراحی یک سالن همایش به درستی انجام شود، قطعا می تواند محل منحصر به فردی که همه را کنار هم جمع می کند، باشد.
از انواع مبل اداری آدینا دیدن کنید.
اگر افرادی به طور منظم و مداوم به سالن همایش، تئاتر و یا سینما بروند؛ این تنها به این معناست که طراحی سالن از لحاظ تجهیزات و اجرا کاملا اصولی و مناسب انجام شده است.
برای داشتن حس خوب و بهترین تجربه برای مردمی که در سالن همایش شما حضور می یابند، لازم و ضروری است که با رعایت اصول طراحی اعم از صدا، تصویر و نور و ... سالن خود را به بهترین شکل از لحاظ تجهیز و زیبایی در نظر بگیرید.
طراحی سالن همایش و سالن کنفرانس
امروزه در تمامی شرکت های موفق، فضایی به سالن کنفرانس یا همایش اختصاص داده می شود.
برگزاری جلسات مهم شرکت ها و اجتماع مراجعین جزء کارکردهای اصلی این سالن است که سبب اهمیت بسیار زیاد آن می شود.
بیشتر افراد برای پیشبرد اهداف خود از جلسات و گردهمایی های مختلفی بهره گرفته اند.
در گذشته این گونه جلسات به صورت مهمانی های مختلف برگزار می شد و رفته رفته تمامی افراد به این نتیجه رسیدند که برای این گونه جلسات و تصمیمات مهم باید مکانی را در نظر گرفت.
بیشتر بخوانید " اصول طراحی سالن کنفرانس و همایش، چگونه یک سالن کنفرانس مناسب داشته باشیم؟ "
مکان هایی که از آن ها می توان به تماشاخانه، آمفی تئاتر ها اشاره نمود.
امروزه این مکان ها به سالن های کنفرانس، همایش؛ سینما و سالن های کنسرت ارتقا یافته اند.
در ادامه به مراحل تجهیز و طراحی سالن های همایش، کنفرانس، آمفی تئاتر، سینما و کنسرت خواهیم پرداخت.
در گذشته سالن های همایش و کنفرانس معمولا به شکل سنتی طراحی می شدند.
امروزه سالن های سنتی جای خود را به سالن های مدرن و کلاسیک داده اند.
در دکوراسیون سالن های مدررن و کلاسیک علاوه بر سبک دکوراسیون، مسائل فنی و سایر ضوابط هم دستخوش تغییرات شده است؛ اعم از سیستم های صوتی و تصویری، نورپردازی سالن، تاسیسات الکتریکی و مکانیکی، مبلمان اداری، مسائل مربوط به آکوستیک کردن سالن، دیوارپوش و کفپوش ها و ....
با توجه به مواردی که گفته شد می توان با رعایت اصول دکوراسیون، یک فضای زیبا با طراحی منحصر به فردی داشت.
تاثیر صدا در سالن همایش
از اصلی ترین قسمت های تجهیز کردن سالن همایش می توان به موضوع صدا اشاره نمود.
صدا یا صوت نوعی انرژی و ارتعاشی است که توسط حس شنوایی انسان درک می شود.
مسأله صدا و صدابرداری در طراحی انواع سالنهای همایش نقش بسیار مهمی را ایفا میکند. صدا در سالن همایش میتواند تمامی طرح و انواع برنامهها را تحت تأثیر خود قرار دهد.
یک سیستم صوتی مناسب موجب صرفه جویی در زمان، ایجاد نظم در جلسات و مراسمات، ارتباط بهتر بین سخنرانان و مدیران جلسه خواهد شد.
از آنجا که ایجاد تغییرات اساسی در وضعیت صدابرداری در سالنها دشوار است، بنابراین لازم است که از همان ابتدای تجهیز سالن همایش، درباره خصوصیات صدابرداری، بلندگوها، میکروفونها و حتی آکوستیک سالن تصمیماتی گرفته شود.
بیشتر بخوانید " استانداردهای سالن های همایش را بهتر بشناسیم "
احساسی که یک فضا به فرد منتقل می کند در واقع بر ذهن و رفتار آن فرد بسیار تاثیرگذار می باشد.
پس صدا بخشی از مهم ترین قسمت های تجهیز سالن همایش به حساب می آید که باید به آن توجه کرد.
البته توجه به این موضوع که میزان صدا در سالن همایش نباید باعث مزاحمت افراد شود، بسیار حائز اهمیت است.
تمامی سیستم های مربوط به صدا باید به درستی و در محل مورد نظر خود قرار گیرند.
تاثیر تصویر در سالن همایش
از دیگر موارد مهم در تجهیز کردن سالن همایش می توان به موضوع تصویر و ویدئو اشاره نمود.
داشتن یک تصویر واضح، محتوای روی پرده، مکان دقیق قرار گیری ویدئو پروژکتور، خطوط دید و ... همه و همه از عواملی هستند که برای تجهیز سالن همایش باید به آن ها توجه کرد.
داشتن یک تصویر با کیفیت از معیارهای اصلی طراحی سالن همایش می باشد.
در این مطلب نکاتی که باعث افزایش بازده و تاثیر کامل بر روی مخاطبان یک همایش می شود را بیان خواهیم کرد.
تست صدا در سالن همایش
داشتن یک صدای واضح اولین مرحله از یک رویداد موفق می باشد.
در مرحله اول مطمئن شوید که سیستم های صدا روشن باشد و همین طور توزیع صدا در تمامی فضای سالن به طور یکنواخت منتشر شود.
برای این کار بهتر است در هر گوشه از سالن یک بلندگو قرار دهید که باعث می شود پیام ها به طور صحیح و با تاثیر زیاد به مخاطبان منتقل شود.
بیشتر بخوانید " ویژگی های یک میز کنفرانس مدرن چیست؟جایگاه میز کنفرانس مدرن در مبلمان اداری کجاست؟ "
نورپردازی در سالن همایش
نورپردازی سالن همایش باید همواره در جهت تأمین نور کافی برای سالن ها بوده تا بتوانیم از آن بازدهی خوبی را انتظار داشته باشیم.
نورپردازی و روشنایی مناسب سالن همایش و کنفرانس یکی از روش های اثر گذار در جهت بهروه وری و عملکرد خوب جلسات است که بایستی بسیار مورد توجه قرار گیرد.
نور پردازی مناسب می تواند در کارایی و خلاقیت اعضای حاضر در سالن آمفی تئاتر بسیار تاثیرگذار واقع شود.
نورپردازی بیان کننده چگونگی توزیع نور در سطح یک اتاق، محل کار، عناصر و اجزای معماری و محوطه می باشد. نورپردازی می تواند بسیار جالب توجه بوده و به عنوان یک بخش مهم از یک مجموعه در نظر جلوه کند.
نورپردازی مفید یعنی استقرار نور در جایی که لازم است و حذف نور در جایی که به آن نیاز نیست.
بدیهی است طراحی نورپردازی تنها شامل جانمایی تجهیزات و وسایل موجود و قراردادن لامپ ها در فضای معماری نیست بلکه آنچه مهم است برنامه ریزی و طراحی الگوی صحیح نورپردازی است.
تحقیقات نشان می دهد که روشنایی مناسب می تواند از خستگی و خواب آلودگی در اعضای حاضر بکاهد.
در یک تحقیق که از سوی پژوهشگران دانشگاه تورنتو انجام گرفت به این نتیجه منتج شد که انسان تحت تاثیر نور بسیار شدید، تمایل به ابراز احساسات را به صورت اغراق آمیز دارد پس تنظیم و توزیع یکنواخت نور در سالن همایش می تواند باعث تعامل و ارتباط بسیار عالی باشد.
انتخاب ارتفاع مناسب صحنه
برای راحتی و دید مخاطبین، ارتفاع دقیق صحنه را در نظر داشته باشید.
به طور تقریبی برای 200 نفر مخاطب در یک مراسم، ارتفاع مناسب صحنه حدود یک و نیم پایی از زمین در نظر گرفته می شود.
بیشتر بخوانید " اصول نورپردازی در اتاق کنفرانس، نورپردازی چه تاثیری در طراحی داخلی اتاق کنفرانس دارد؟ "
ارتفاع صحنه می تواند به 5 فوت برسد که این موضوع بستگی به تعداد نفرات و ابعاد سالن همایش شما دارد.
انتخاب بلندگوهای مناسب
حتما قبل از تجهیز سالن خود از سخنرانان در مورد چگونگی اجرا و راحتی آن ها سوال فرمایید و میکروفن را بر اساس بلندگوهایی که داخل سالن نصب شده است انتخاب کنید.
بهتر است که برای همه افراد با شرایط مختلف سالن را تجهیز کنید بدین معنا که گاهی لازم است برای تاثیرگذاری وارتباط بیشتر با مردم از بلندگوهایی استفاده کنید که مایل به حرکت در اطراف صحنه می باشند.
بخش های مختلف سالن همایش
در یک سالن همایش بخش های متعددی وجود دارد که هر بخش باید با توجه به کاربردی که دارد، طراحی و چیدمان شود.
سالن اصلی همایش
سالن اصلی محل برگزاری مراسم ها و سخنرانی های مختلف می باشد و مهم ترین بخش یک سالن کنفرانس به حساب می آید.
طراحی و دکوراسیون آن با توجه به ابعاد، کاربرد و ظرفیت سالن می تواند متفاوت باشد.
اتاق کنترل سالن همایش
این اتاق محل نصب تمام تجهیزات مربوط به سیستم های صوتی و تصویری و نورپردازی می باشد که برای کنترل و مدیریت این سیستم ها داشتن چنین فضایی در سالن همایش لازم و ضروری است.
اتاق کنترل معمولا در بخش پشتی سالن ها و در ارتفاعی که بتوان به فضای سالن به طور کامل تسلط داشت، قرار می گیرد.
لابی سالن همایش
به طور معمول فضایی برای انتظار حضار قبل از شروع مراسم و زمانی برای استراحت بین مراسم ها در نظر گرفته می شود.
بیشتر بخوانید " راهنمای خرید اینترنتی میز کنفرانس،چگونه از یک سایت فروشگاهی میز کنفرانس خوب از اینترنت انتخاب کنیم؟ "
طراحی و گنجایش این فضا باید متناسب با تعداد نفراتی که در سالن اصلی حضور می یابند، باشد.
در لابی سالن همایش معمولا فروشگاه و کافی شاپ برای حضار در نظر گرفته می شود.
اتاق گریم و تعویض لباس
اتاق گریم و تعویض لباس همان طور که از اسمش مشخص است برای سالن های تئاتر و کنسرت تعبیه می شود.
ورودی و خروجی سالن همایش
ابتدایی ترین نقطه ورود به سالن همایش ورودی هاست.
بنابراین از اهمیت ویژهای برخوردار می باشد. در این بخش از طراحی سالن همایش تنها به ذکر نکاتی کوتاه درباره ورودی و خروجی سالن بسنده می کنیم.
- با هدف جلوگیری از تجمع بیش از حد افراد، چند ورودی و خروجی برای سالن در نظر بگیرید.
- ورودی و خروجی سالن کنفرانس باید برای حضار داخل سالن، قابل رویت باشد.
- حتی الامکان از ورودی و خروجی جداگانه برای سالن کنفرانس استفاده کنید.
- حداقل عرض درب های ورودی سالن باید با نصف مجموع دربهای خروجی برابر باشد.
- عرض لازم برای درب های سالن به ازای هر ۱۰۰ نفر، حدود ۸۵ سانتی متر است.
- محل ورودی سالن را طوری در نظر بگیرید که بتوانید در زمان تجمع بیش از افراد یا وقوع حوادث غیر مترقبه، به عنوان خروجی اضطراری از آن ها استفاده کنید.
فضای استراحت در سالن کنفرانس و همایش
این بخش عموما در سالن هایی تعبیه می شود که نفرات بین اجراها یا سخنرانی ها نیازمند استراحت یا ریلکس نمودن هستند.
سرویس بهداشتی
در مورد فضاهای خدماتی که در سالن انتظار قرار دارد تنها به ذکر یک نکته بسنده می کنیم که سرویس های بهداشتی باید به راحتی در دسترس باشند و در عین حال نباید در معرض دید باشند.
بیشتر بخوانید " راهنمای خرید انواع صندلی اداری/ بخش دو؛ صندلی کنفرانس "
مراحل و نکات مهم در طراحی سالن همایش
برای یک طراحی مدرن و کلاسیک علاوه بر داشتن اطلاعاتی که در قبل گفتیم، نیازمند تجربه بالا و دانش علمی و عملی می باشید.
مشاوره اولین گام طراحی
گام نخست در طراحی و دکوراسیون سالن همایش، مشورت با کارفرما می باشد.
در این مرحله باید کاربری سالن، توقعات کارفرما از سالن و امکانات مورد نیاز کارفرما سنجیده و مد نظر قرار گرفته شود.
برای این مرحله بازدید از محل و فضا توسط مشاوران و متخصصان این امر ضروری و لازم است.
در این مرحله برآوردهای اولیه از لحاظ الکتریکال و معماری انجام می شود و این برآوردها در قالب طرح های پیشنهادی به کارفرما جهت کارهای مقدماتی برای سالن همایش، ارائه می شود.
طرح های الکتریکال سالن
همگام با طراحی و معماری سالن همایش نیاز است که طرح های الکتریکال نیز تهیه گردد.
این طرح ها شامل تهیه نقشه ها و اطلاعات پیرامون سیستم های صوت، تصویر و نورپردازی سالن خواهد بود.
در این طرحها تمامی تجهیزاتی که قرار است در سالن استفاده گردند لیست شده و اطلاعات تخصصی آنها موجود است.
تمامی این اطلاعات دسته بندی شده و به صورت آلبوم به کارفرما ارائه می شود.
از این گام به عنوان فاز یک طراحی نیز یاد می شود.
دومین گام برای طراحی سالن همایش
پس از اینکه کارفرما طرح های اولیه را تایید کرد؛ نوبت به تهیه نقشه های سالن می رسد.
طراحی این بخش بر عهده تیم های معماری خواهد بود که طراحی پلان، مقاطع طولی-عرضی و چیدمان فضا جزء این بخش می باشد.
بیشتر بخوانید " ست میز مدیریت و کنفرانس، آنچه که مدیران ارشد از مبلمان اداری میخواهند "
سومین گام برای طراحی سالن همایش
این مرحله که به فاز دو طراحی معروف است، مربوط به نقشه های معماری و دکوراسیون داخلی با جزئیات کامل در مورد متریال مصرفی می باشد.
در این مرحله تصاویر رندرهای نهایی هم تهیه و به کارفرما ارائه می شود که این تصاویر اتمام شده سالن همایش را به طور کامل نشان می دهند.
در این مرحله تجربه تیم های اجرایی بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا هماهنگی طرح ها و رنگ ها در این بخش صورت می گیرد.
طراحی سه بعدی سالن همایش
در طراحی سالن همایش و طراحی سالن کنفرانس ارائه تصاویر سه بعدی که وضعیت سالن پس از اجرا را شبیه سازی می کنند در ایجاد درک دو طرفه بین طراح و کارفرما بسیار مهم است.
این طرح ها عمدتا در چند آلترناتیو از نظر طرح و رنگ و زاویه نگاه به فضا ارائه می شوند تا دست کارفرما برای انتخاب بین آنها و یا اعمال تغییرات باز باشد.
طرح ها بارها در طی روند طراحی دچار تغییرات می شوند تا به طرح نهایی برسند.
طرح هایی که در این بخش ارائه می شوند از لحاظ متریال مصرفی از پوشش کف و دیوارها گرفته تا صندلی ها و حتی درب های سالن با طرح های پیشنهادی تصویب شده در بخش پیشین منطبق است.
چیدمان سالن همایش
همان گونه که در قبل گفتیم برای طراحی یک سالن، موارد زیادی را باید در نظر گرفت ولی از مهم ترین مسائلی که قبل از طراحی باید به آن توجه کرد موضوع کاربرد و کارکرد مورد نیاز از فضا می باشد.
پس در اولین مرحله باید مشخص شود که در فضای مورد نیاز چه برنامه هایی قرار است اجرا شود و همین طور با توجه به اجرای برنامه چگونه مخاطبینی در سالن حضور می یابند.
داشتن چیدمانی که بتواند حس نزدیکی و صمیمیت را بین مخاطبین تقویت کند، امری الزامی در سالن های تئاتر و سالن های هنری می باشد.
به همین علت در طراحی چنین سالن هایی چیدمان صندلی ها به گونه ای انجام می شود که حضار به سن نزدیک باشند.
معمولا سالن هایی که مناسب با ابعاد و فضا چیدمان شوند و صدا را متناسب با فضا پخش کنند، قطعا موفق تر خواهند بود زیرا باعث نهایت استفاده حضار از رویداد و یا اجرا خواهند شد.
در مورد سالن های همایش باید گفت که این سالن ها باید حالت کلی تر و چند منظوره داشته باشند و می توان از چیدمان متحد در وسط یا قاره ای استفاده کرد.
سالن های کنفرانس باید به صورت تخصصی تر و رسمی تر طراحی و چیدمان شوند زیرا جلسات و تصمیم گیری های مهم به طور معمول در آنجا انجام می شوند.
بیشتر بخوانید " بایدها و نبایدها در طراحی اتاق کنفرانس، مواردیکه طراحان حرفه ای مبلمان اداری به شما میگویند "
سالن های کنفرانس به نسبت سالن های دیگر معمولا باید کوچک تر و ظرفیت کمتری داشته باشند زیرا در این گونه تجمعات معمولا تعداد کمی از افراد حضور می یابند.
در چیدمان سالن باید زاویه دید افقی و عمودی حضار مد نظر قرار گیرد.
در مورد موضوع بالا در طراحی سالن همایش، آمفی تئاتر و کنسرت، عموما از طریق گرادیان بندی برای ایجاد اختلاف سطح بین ردیف صندلی ها محقق می گردد.
اختلاف ارتفاع مطلوب گرادیانها از هم حدود ۱۰ سانت است که در سالنهای تئاتر و سینما می تواند بیشتر باشد.
همچنین عرض هر گرادیان به اندازه ۱۲۰ سانت مطلوب است.
در سالن های کنفرانس عمدتاٌ گرادیان بندی ضرورتی ندارد مگر این که سالن خیلی بزرگ باشد و یا نیاز به اختلاف سطح بین حضار و هیئات رییسه داشته باشد.
سن سالن همایش
بخش دیگری که از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد، سن سالن همایش است که با توجه به کاربری و ابعاد سالن مشخص می گردد.
زیرا ممکن است سالن آمفی تئاتری با سن بسیار بزرگ و یا سالن کنفرانسی بدون سن طراحی شود.
سن باید به گونه ای جانمایی و ساخته شود که از تمام سالن بدون مانع مستقیما قابل دید باشد.
آکوستیک کردن سالن همایش
امروزه در نظر گرفتن موضوع آکوستیک سالن امری ضروری و لازم است و طرح های معماری و الکتریکال باید با ملاحظات آکوستیکی همراه باشند تا فضا از لحاظ صوتی آکوستیک باشد.
این امر از طریق به کار بردن طرح ها و متریال خاص توام با استفاده از تجهیزات مناسب ممکن خواهد بود.
در نهایت چیزی که در فضا اجرا خواهد شد کاملا با نقشه الکتریکال آن تطابق خواهد داشت.
طراحی فراتر از چهارچوب بنا
اهمیت این فضاها به عنوان نمادی از ماهیت فرهنگی یک شهر، منطقه و حتی کشور با توجه به سرمایه گذاری عظیم دولت ها ، سازمانها و بخش خصوصی در جای جای جهان بر روی معماری و طراحی اماکنی همچون سالن های همایش، آمفی تئاتر و کنسرت، مشخص است.
در این راستا بهره گیری از تلفیق دانش و تجهیزات روز، هنر و تجارب گذشته، نتایج بی نظیر خواهد داشت.
فرد از بدو ورود به این دست بناها به عنوان مجری یا میهمان حس ورود به فضایی دارای روح و شخصیت را خواهد داشت.
امری که تاثیر بسزایی در بهبود تجربه اشخاص از گردهمایی ها و اجراها خواهد داشت.
بیشتر بخوانید " خرید میز کنفرانس، اهمیت یک خرید خوب برای اتاق کنفرانس اداری شما "
سخن آخر
مواردی که گفته شد تنها بخشی از مواردی است که باید در زمان تجهیز کردن سالن همایش و کنفرانس رعایت کرد.
با رعایت این نکات قطعا هم مخاطبین و هم سخنرانان در طول رویداد نه تنها هیچ مشکلی نخواهند داشت بلکه نهایت رضایت و لذت را خواهند داشت.
مبلمان اداری آدینا با سابقه بلند خود در طراحی و تجهیز کامل انواع سالن های همایش، اتاقهای کنفرانس بزرگ، سینما و تئاتر، توانسته است در مسیر خواستههای مشتریان در راستای ایجاد فضایی موثر حرکت کند.
شرکت آدینا طراحان مدرن خود را موظف می دانند که با اقلیم و عناصر فرهنگی منطقه پروژه، آشنایی داشته باشند تا بتوانند با در نظر گرفتن این موارد اقدام به طراحی نموده و طرحی از هر نظر متناسب ارائه نمایند لذا معماران در زمان طراحی سالن کنفرانس، همایش و … سعی می نمایند المانهایی برگرفته از ویژگیهای معماری، تاریخی و فرهنگی منطقه را دخیل نمایند.
شرکت آدینا تنها "شرکت مبلمان اداری در غرب تهران" می باشد که کار طراحی و دکوراسیون داخلی سالن همایش شما را به صورت تخصصی و سفارشی برای شما مشتریان عزیز انجام می دهد.
لطفا نظرات خود را با ما درمیان بگذارید...
برای طراحی با کارشناسان مبلمان اداری آدینا تماس بگیرید.
آدینا پاسخی شایسته به سلیقه شما
لطفا با کارشناسان ما در بخش فروش با شماره های زیر در ارتباط باشید...
02144620089 02144620087 02144620086 09384993620